Noodnummer 112

In België en alle andere lidstaten van de Europese Unie (Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zweden) kan je 7 dagen op 7, 24 uur op 24 het nummer 112 vormen voor dringende hulp van brandweer of ambulance. Voor dringende politiehulp bel je 101.

Je kan de nummers bereiken:

  • met een vaste telefoon,
  • vanuit een openbare telefooncel,
  • met een smartphone via de app 112 (ook handig voor doven en slechthorenden die met deze app via berichten kunnen communiceren)
  • met een GSM (zelfs zonder actief abonnement of registratie).

Als je met je GSM naar de noodnummers wilt bellen, is een SIM-kaart wel vereist.

APP 112

Banner app 112Je kan nu ook de app 112 installeren op je smartphone! In geval van nood klik je gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie, afhankelijk van welke hulp je nodig hebt. Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.

Enkele belangrijke voordelen van het bellen van de noodcentrale met de app, in plaats van met de vaste lijn of GSM:

LOKALISATIE

De noodcentrales kunnen je dankzij deze app makkelijker terugvinden. Op een afgelegen plaats, in het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades kan je vaak zelf niet meteen doorgeven waar je bent. De app stuurt je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo een kostbare tijdswinst opleveren. Heb je de noodcentrales gebeld en reageer je daarna niet meer, laten de noodcentrales je smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden en helpen.

CHATFUNCTIE

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen dan via berichten met de noodcentrale communiceren.

EXTRA INFORMATIE

De registratie in de app brengt, behalve bovenstaande toepassingen, nog een aantal voordelen met zich mee. Je kan bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes, … De operator heeft deze informatie nog voordat je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

 

Procedure

Als je een noodnummer moet bellen, bevind je je meestal in een stressvolle situatie. Toch is het belangrijk dat je precieze en juiste informatie kan meedelen aan de operator en dat je zijn/haar vragen kan beantwoorden. Dit wil de operator van jou horen:

  • de juiste locatie,
  • wat er gebeurd is,
  • of er gewonden zijn,
  • wie jij bent.

Wacht rustig op antwoord. Haak niet in, want daardoor komt je opnieuw op de wachtlijst te staan.

Als je per ongeluk een noodnummer hebt gebeld, hang dan niet op, maar zeg de operator dat alles in orde is. Op die manier is de operator er zeker van dat er geen sprake is van een noodgeval.

Bedrag

Een noodoproep is gratis.

Uitzonderingen

In geval van storm of wateroverlast moet je niet naar 112 bellen als er geen potentieel levensgevaar is (bv. stormschade, ondergelopen kelder). Tijdens extreme weersomstandigheden zal het telefoonnummer 1722 geactiveerd worden voor niet-dringende interventies van de brandweer. Bedoeling is dat het noodnummer 112 zo niet meer overbelast raakt, waardoor mensen in levensgevaar sneller geholpen kunnen worden.