Afspraak maken Online aanvragen
Indien een akte in het verleden nietig werd verklaard, is het mogelijk hiervan een afschrift/uittreksel te bekomen.
Voorbeelden van akten die nietig verklaard kunnen worden zijn: huwelijken, echtscheidingen, erkenningen, adopties,..
Voorwaarden
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van nietigverklaring wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- jezelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- jouw erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
Je kunt een afschrift/uittreksel aanvragen bij het gemeentebestuur.
Je kunt de akte van nietigverklaring op verschillende manieren aanvragen:
- Via het e-loket
- Persoonlijk bij het loket burgerzaken (op afspraak)
Sinds 1 januari 2019 worden akten uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar.
Meebrengen
Als je het document zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.