Akte van nietigverklaring

Afspraak maken Online aanvragen

Indien een akte in het verleden nietig werd verklaard, is het mogelijk hiervan een afschrift/uittreksel te bekomen.
Voorbeelden van akten die nietig verklaard kunnen worden zijn: huwelijken, echtscheidingen, erkenningen, adopties,..

Voorwaarden

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van nietigverklaring wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • jezelf
  • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • jouw erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Procedure

Je kunt een afschrift/uittreksel aanvragen bij het gemeentebestuur.

Je kunt de akte van nietigverklaring op verschillende manieren aanvragen:

  • Via het e-loket
  • Persoonlijk bij het loket burgerzaken (op afspraak)

Sinds 1 januari 2019 worden akten uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. 

Meebrengen

Als je het document zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.
Naar top