chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Wie wil aanmelden met een eenmalige beveiligingscode via mobiele app moet volgende stappen doorlopen:

    1. Activeer in uw CSAM-profiel bij “Mijn Digitale Sleutels” de mogelijkheid om aan te melden met een eenmalige beveiligingscode die wordt gegenereerd door de mobiele authenticatie-app van uw keuze. Deze activatie doet u online en doet u best op een pc of laptop. U hebt voor de activatie een eID-kaartlezer, uw eID en pincode nodig.
    2. Tijdens dit activatieproces moet u een authenticatie-app downloaden op uw mobiel toestel (uw smartphone of tablet). Het downloaden van de app kan niet op een pc of laptop.
    3. Surf naar de toepassing waar u wilt aanmelden.
    4. Kies voor de aanmeldoptie “Beveiligingscode via mobiele app”.

    Het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid werkt voor deze aanmeldoptie samen met de FAS van Fedict (Federal Authentication Service). Deze nieuwe aanmeldoptie maakt gebruik van een “digitale sleutel” die iedereen zelf kan beheren in zijn eigen CSAM-profiel bij “Mijn Digitale Sleutels”.

    Voor welke toepassingen?

    Deze aanmeldoptie is beschikbaar voor alle toepassingen die gebruikmaken van het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid.

    Hoe werkt zo'n mobiele authenticatie-app?

    google authenticatorIn een mobiele authenticatie-app, zoals Toegangsbeheer zal gebruiken,  wordt op uw mobiel toestel voor korte tijd telkens een nieuwe code getoond. Van zodra u de code een keer hebt gebruikt om aan te melden, kunt u ze niet meer opnieuw gebruiken.

    Voor “accounts” die gekoppeld zijn aan de authenticatie-app kunt u die tijdelijke code ingeven in de aanmeldpagina van de toepassing zelf. U hebt dus steeds uw mobiel toestel nodig om de code te zien en u gebruikt steeds de nieuwe code. U kunt de code op om het even welk toestel ingeven (pc, laptop, mobiel toestel).

    Wat moet u vooraf éénmalig doen?

    Vooraleer u gebruik kunt maken van deze aanmeldoptie moet u deze optie activeren in de toepassing ‘Mijn digitale sleutel’ van CSAM. Tijdens deze activatieprocedure vindt u ook hulp op de pagina’s van CSAM.   

    • 1

      Ga naar je CSAM-profiel

      Ga naar uw persoonlijke CSAM-profiel https://iamapps.belgium.be/sma/generalinfo?language=nl

    • 2

      Meld je aan

      Klik op “Aanmelden” bij “Meld je aan om je digitale sleutels te activeren of te bewerken”:
      aanmelden

    • 3

      Kies je eID-kaartlezer

      Kies je eID-kaartlezer.
      Je hebt altijd een eID-kaartlezer, je eID en je pincode nodig om te kunnen aanmelden. Je doet dit vanaf een pc of laptop en maakt de keuze om aan te melden met een eID-kaartlezer:

    • 4

      Klik nogmaals op aanmelden

      In dit stappenplan maken we gebruik van een eID-kaartlezer die verbonden is met ons toestel. Klik op de volgende pagina nogmaals op aanmelden.
      bestaande user
      Opgelet
      : als u nog nooit hebt aangemeld bij CSAM om uw digitale sleutels te beheren, zal de toepassing u door de eerste registratie loodsen. Volg dan gewoon de stapjes op uw scherm en sluit terug aan bij dit stappenplan van zodra u op de pagina komt om uw digitale sleutels te beheren. In dit stappenplan werken we verder als bestaande gebruiker.

    • 5

      Geef je e-mailadres op

      Sinds 22 april 2016 ziet CSAM er anders uit dan voorheen en zijn er ook nieuwe functionaliteiten.
      Als het de eerste keer is dat u zich aanmeldt bij de nieuwe pagina’s van CSAM voor ‘Mijn digitale sleutels’ komt u op volgende pagina:
      welkom
      Als CSAM reeds een emailadres van u kent, zult u hier ook uw emailadres onmiddellijk kunnen wijzigen, mocht dit niet (meer) kloppen.
      Opgelet
      : u gebruikt “Mijn digitale sleutels” mogelijk ook voor toepassingen in een private situatie. Denk dus goed na welk emailadres u hier wilt opgeven.

    • 6

      Vink aan

      Vink het veld “Ik aanvaard de gebruikersovereenkomst” (nadat u de gebruikersovereenkomst gelezen hebt) aan en klik op “Naar mijn digitale sleutels”:
      aanvaarden

    • 7

      Activeer sleutel

      U komt in het volgende scherm terecht:
      activeren
      Scroll
      indien nodig naar beneden tot u ook de digitale sleutel “Beveiligingscode via mobile app” ziet staan. 

    • 8

      Kies "beveiligingcode via mobile app"

      Klik op “Beveiligingscode via mobile app” bij “Mijn digitale sleutels met beveiligingscode en gebruikersnaam wachtwoord”.
      code
      Opgelet
      : om straks te kunnen aanmelden met een beveiligingscode via mobiele app, moet ook de digitale sleutel “gebruikersnaam wachtwoord” geactiveerd zijn. Als u nog geen gebruikersnaam en wachtwoord hebt geactiveerd bij “Mijn Digitale Sleutels”, zal de toepassing u vragen om dit eerst in orde te brengen. De toepassing zal u dan eerst door de activatie uw gebruikersnaam wachtwoord loodsen. Volg ook hier de stapjes op uw scherm en sluit terug aan bij dit stappenplan van zodra u terug op de pagina komt om uw digitale sleutels te beheren.
      Een afzonderlijk stappenplan om uw digitale sleutel “gebruikersnaam wachtwoord” te activeren, vindt u hier
      .

    • 9

      Klik op “Nieuwe mobiele app activeren”

      Klik op “Nieuwe mobiele app activeren” en volg daarna de stappen van de activatieprocedure:
      app activeren

    • 10

      Controleer contactgegevens

      U kunt hier eerst uw e-mailadres doorgeven of wijzigen. Is uw e-mailadres in orde, klik dan onderaan op “Volgende”.
      contactgegevens

    • 11

      Installeer app

      Bij stap 2 wordt u getoond welke mobiele apps u kunt gebruiken om aan te melden met een code via mobiele app.
      app installeren
      Opgelet
      : de app zelf moet u installeren op uw mobiel toestel (smartphone of tablet).
      Meer informatie over de verschillende apps vindt u via de FAQ in van “Mijn Digitale Sleutels”. Bovendien vindt u op via een zoekopdracht op het internet (bv. via Google, Bing, …) snel instructies of beeldmateriaal die u ook kunnen helpen.  We beschrijven hieronder verder hoe dat werkt voor “Google Authenticator”.  Als u de app hebt geïnstalleerd op uw mobiel toestel, klik dan in het scherm zoals hierboven getoond op “Volgende”.

    • 12

      Ga nu verder op uw mobiel toestel

      1. Ga op uw mobiel toestel naar uw “app-store”. Afhankelijk van uw toestel of uw eigen voorkeur gebruikt u mogelijk een andere app-store. In dit voorbeeld gebuiken we “Play Store” van Google.
        Zoek in uw app-store de authenticatie-app die u wilt gebruiken. In dit voorbeeld gebruiken we “Google Authenticator”. Klik op “Installeer”. Het installatieproces kan even duren.
        afbeelding app
      2. Van zodra de authenticatie-app geïnstalleerd is op uw mobiel toestel, zal u gevraagd worden om de authenticatie-app te configureren. Klik op “configuratie starten”.
        Krijgt u de vraag niet vanzelf, zoek het logo van de authenticatie-app op uw mobiel toestel en open de app door er op te klikken.
        configuratie starten
    • 13

      Klik op "volgende"

      Ga nu terug naar het activatieproces in “Mijn Digitale Sleutels” op uw pc of laptop en klik in het scherm op “Volgende”:
      app installeren

    • 14

      Voeg een account toe in uw app

      Ga ondertussen verder op uw mobiele toestel:
      De app zal vragen om een “account” toe te voegen. Klik op een van de mogelijkheden die aangeboden worden:

      1. Een streepjescode scannen: de QR-code die getoond wordt in de volgende stap van de activatieprocedure in “Mijn Digitale Sleutels” scannen met uw mobiel toestel
      2. Geleverde sleutel opgeven: de lange code die getoond wordt in de volgende stap van de activatieprocedure in “Mijn Digitale Sleutels” overtikken in de app op uw mobiel toestel
        scannen
        Opgelet
        : als u kiest om de streepjescode te scannen, dan moet op uw toestel aan streepjescodescanneer geïnstalleerd zijn. Als de authenticatie-app geen streepjescodescanneer op uw toestel kan vinden, zal u voorgesteld worden er een te installeren.
        Zo’n streepjescodescanneer is ook een app die u ook kunt ook downloaden via uw “app-store”.
    • 15

      Maak keuze

      In dit stappenplan kiezen we om de QR-code (streepjescode) te scannen met de mobiele app (na installatie van de streepjescodescanneer sluit u de scanner en gaat u terug naar de authenticatie-app. Kies daar nogmaals om een streepjescode te scannen).

    • 16

      Scan code

      De authenticatie-app zal een schermpje tonen waarmee u kunt scannen. Hou uw mobiel toestel voor de QR-code op het scherm van de activatieprocedure.
      De meeste apps om een streepjes- of QR-code mee te scannen detecteren automatisch dergelijke code. U hoeft normaal niet op een knop te drukken.
      app activeren

    • 17

      Vul verificatiecode in

      Van zodra de QR-code is gescand, toont de authenticatie-app op uw mobiel toestel een verificatiecode:
      code
      Deze verificatiecode moet u ingeven op uw pc of laptop bij “Vul de beveiligingscode in en klik op ‘Volgende’”:
      stap 3 activeren

    • 18

      App is geactiveerd

      U bent nu klaar met het activeren van de mobiele app om gebruik te maken van een code via mobiele app om aan te melden met het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid:
      geactiveerd

    Aanmelden met de éénmalige beveiligingscode via mobiele app in het toegangsbeheer van de Vlaamse overheid (ACM)

    • 1

      Kies voor “Beveiligingscode via mobiele app” op de aanmeldpagina:

    • 2

      Geef gebruikersnaam en wachtwoord

      U wordt, net zoals bij inloggen met eID, omgeleid naar een webpagina van CSAM. Geef hier uw gebruikersnaam en wachtwoord in zoals gekend in “Mijn digitale sleutels” (zelfde zoals wanneer u een federaal token gebruikt). Klik daarna op “Verdergaan”.Tijdens het aanmelden vindt u rechts op de aanmeldpagina’s “veelgestelde vragen” en instructiefilmpjes. Deze kunnen nog extra tips bevatten!

    • 3

      Vul de beveiligingscode in

      Volg de instructies in het aanmeldscherm en ga op die manier verder. Als u de eenmalige beveiligingscode hebt ingegeven, klik dan op “Verdergaan”:

    • 4

      Ga verder met de aanmeldprocedure

      U komt terug op de aanmeldpagina’s van het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid waar u verder kunt gaan met de aanmeldprocedure.

    Wat in geval van vragen of problemen?

    In geval van vragen of problemen kunt u contact opnemen met de helpdesk via het gratis nummer 1700.

    Wie problemen ondervindt met deze authenticatiemethode tijdens de aanmeldprocedure op de pagina’s van CSAM kan ook rechtstreeks contact opnemen met de Service Desk van Fedict: servicedesk@fedict.belgium.be. Doet het probleem zich voor in jouw browser, stuur dan onmiddellijk een printscreen mee. Geef als onderwerp van jouw mail “beveiligingscode via mobiele app”.

    Wie problemen ondervindt met of vragen heeft over de authenticatie-app op zijn mobiel toestel, kan hier kijken voor meer informatie over deze apps.

    Tijdens de activatieprocedure van deze digitale sleutel in “Mijn Digitale Sleutels” kunt u meer informatie vinden onderaan de pagina. U kunt steeds naar deze informatie terug door aan te melden bij “Mijn Digitale Sleutel” en te klikken op de digitale sleutel “Beveiligingscode via mobile app”.

    Eventuele aanhoudende problemen, opmerkingen of vragen over de dienstverlening kunt u sturen naar gebruikersbeheer@vlaanderen.be. Uw mailtje komt dan terecht bij het gebruikersbeheerteam bij Het Facilitair Bedrijf. Deze mailbox is dus geen helpdesk.