Om een horecazaak te mogen opstarten, openhouden of heropenen, of om een bestaande horecazaak over te nemen, moet je een horecavergunning hebben. Die vergunning bundelt verschillende verplichtingen en procedures die van toepassing zijn op de exploitatie van een horecazaak.
De aanvraag dient te gebeuren aan de hand van het daartoe voorziene (online) aanvraagformulier --> link nr aanvraagformulier!!!.
De aanvraag is verplicht voor het uitbaten van een nieuwe of tijdelijke horecazaak en voor de overname van een bestaande horecazaak.
Indien je ook een drankvergunning aanvraagt, worden beide vergunningen gelijktijdig verleend of geweigerd.
Voorwaarden
Een horecazaak wordt gedefinieerd als elke drank-of eetgelegenheid, permanent of tijdelijk ingericht, die publiek toegankelijk is en waar dranken en/of maaltijden worden verstrekt voor consumptie ter plaatse.
Om een horecavergunning te verkrijgen, moet je aan de onderstaande voorwaarden voldoen.
- correcte registratie in de Kruispuntbank van Ondernemingen (als onderneming en als vestigingseenheid, inclusief de correcte btw-activiteiten)
- beschikken over een registratie, erkenning of toelating van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), bij verkoop van voeding
- voldoen aan de moraliteitsvoorwaarden die van toepassing zijn bij het schenken en ter plaatse consumeren van gegiste dranken en/of sterke drank
- beschikken over een geldige objectieve burgerrechtelijke aansprakelijkheidsverzekering inzake brand en ontploffing (= horecazaak van meer dan 50 m², waarbij de oppervlakte van een eventueel terras ook wordt meegeteld)
- beschikken over een vergunning C voor kansspelen in drankgelegenheden (kansspelinrichtingen klasse III) - aan te vragen bij de Kansspelcommissie (indien van toepassing)
- beschikken over een brandveiligheidsattest voor een voor het publiek toegankelijke inrichting (indien van toepassing)
- voldoen aan de meldings- of vergunningsplicht in het kader van exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten conform de Vlaamse milieuregelgeving (indien van toepassing)
- voldoen aan de geldende stedenbouwkundige voorwaarden en verplichtingen (zo moet het pand onder meer de functie horeca hebben)
Geldigheidsduur
De drankvergunning blijft gelden voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden van de vergunning en tot de stopzetting van de uitbating, of als er sprake is van een wijziging op het vlak van:
- de uitbater of inwonende personen, medevennoten, … of
- de locatie (bv. verhuizing, opening bijkomende zaak, …)
Procedure
Je vraagt een horecavergunning aan via het standaard aanvraagformulier en vervolledigt de aanvraag met de volgende documenten:
- uittreksel uit het strafregister (model 596.1) met het oog op het verkrijgen van een drankvergunning) van: de uitbater, de eventuele zaakvoerder of zijn aangestelde, de inwonende personen die aan de uitbating zouden kunnen deelnemen en – als de uitbating in handen is van een vennootschap – alle medezaakvoerders
- registratie, erkenning of toelating van FAVV
- geldig bewijs van de burgerrechtelijke aansprakelijkheidsverzekering inzake brand en ontploffing (indien van toepassing)
- brandveiligheidsattest (indien van toepassing, conform het gemeentelijk brandveiligheidsreglement)
Je kan je (online) aanvraag, gericht aan de gemeente ter attentie van het college van burgemeester en schepenen, indienen:
- via de gemeentelijke website
- per brief tegen ontvangstbewijs
- per aangetekende brief met ontvangstbewijs
- per e-mail (duurzame drager tegen ontvangstbewijs)
De burgemeester beslist over de toekenning van de vergunning.
Bedrag
De aanvraag en de vergunning zijn gratis.
Regelgeving
- horecareglement & reglement vestiging & uitbating specifieke inrichtingen, goedgekeurd tijdens de zitting van de gemeenteraad van de Stad Halen op 5 september 2022