Wanneer je energieleverancier je omwille van betaalachterstand wil afsluiten, moet er eerst advies gevraagd worden aan de Lokale Adviescommissie (LAC). Het LAC bestaat uit medewerkers van de netbeheerder, de waterleverancier en het OCMW. Het LAC komt enkele keren per jaar samen, om oplossingen te zoeken voor personen die grote betaalachterstand hebben op vlak van gas, elektriciteit of water.
Wanneer het gaat over jouw betaalmoeilijkheden, word je ook steeds uitgenodigd op dat LAC. Zodra je hiervoor een uitnodiging ontvangt, is het steeds aan te raden om een afspraak te maken bij de maatschappelijk werker van het OCMW. Op die manier kan er al een constructieve oplossing gezocht worden, vooraleer het LAC plaatsvindt. Wanneer je niet aanwezig kan zijn op het LAC, kan iemand van het OCMW jou daar vertegenwoordigen. Ben je niet aanwezig, maar heb je ook geen contact gehad met het OCMW? Dan wordt er een beslissing zonder jou genomen.
Heb je hulp nodig?
Heb je een uitnodiging ontvangen voor het LAC, heb je een betaalachterstand bij je energieleverancier of heb je vragen over je factuur? Aarzel niet om contact op te nemen met een maatschappelijk werker van het OCMW. Zij bekijken met jou de mogelijkheden.
Wat breng je mee naar een afspraak?
- een recente energiefactuur (dit mag ook een herinnering of aanmaning zijn)
Externe links
- Lokale Adviescommissie Meer informatie over het LAC