Terrasvergunning - inname openbaar domein

Voor het plaatsen van een horecaterras op het openbaar domein (vb. voor het plaatsen van losse tafels en stoelen, parasols,…), moet je als uitbater een terrasvergunning aanvragen bij de stad, voor zover deze elementen gemakkelijk weg te nemen zijn en constructief geen geheel vormen.

Bepaalde elementen, zoals in de gevel verankerde zonnetenten, kunnen onderhevig zijn aan de stedenbouwkundige verplichtingen en bijgevolg een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen vereisen.

Voor het plaatsen van een permanent / gesloten terras op het openbaar domein, bestaande uit een overdekte constructie waarvan alle elementen tot één geheel zijn samengevoegd die op een permanente basis geplaatst worden, ben je verplicht een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen aan te vragen.

Vergunde terrassen moeten steeds worden geplaatst en worden onderhouden conform de afgeleverde vergunning en conform de geldende gemeentelijke reglementen.

De burgemeester van de stad Halen behoudt het recht om tijdelijke beperkende voorwaarden op te leggen, die toelaten om andere activiteiten/evenementen (markten, kermissen, stoeten, braderieën, carnaval, herdenking van de Slag en dergelijke) te organiseren.

Voorwaarden

Voor het verkrijgen van een terrasvergunning, moet je aan volgende voorwaarden voldoen:

  • alle uitbatingsvoorwaarden voor een horeca-inrichting, o.a.
    • correcte registratie in de Kruispuntbank van Ondernemingen (als onderneming en vestigingseenheid, inclusief de correcte btw-activiteiten)
    • geldige drankvergunning
    • geldige Horecavergunning (indien van toepassing)
    • registratie/erkenning/toelating van het FAVV
    • objectieve burgerrechtelijke aansprakelijkheidsverzekering inzake brand en ontploffing
  • conformiteit met de stedenbouwkundige voorwaarden en verplichtingen
  • alle voorwaarden uit het “Reglement betreffende de inrichting van terrassen op openbaar domein”

Procedure

Je kan je aanvraag indienen:

  • via dit online aanvraagformulier, of
  • per brief, aangetekend schrijven of e-mail, telkens met ontvangstbewijs (gericht aan het stadsbestuur, t.a.v. het college van burgemeester en schepenen).

Je aanvraag moet steeds vergezeld zijn van volgende documenten:

  • een duidelijke tekening van de bestaande situatie, met duidelijke vermelding van alle afmetingen, incl. de straat- en voetpadbreedte en intekening van obstakels (bomen, verkeerslichten, …) in de directe omgeving van het terras
  • een gedetailleerd inplantingsplan op schaal van 1/50 betreffende een zone tot minimum 2 m rond de gevraagde oppervlakte waarop alle te plaatsen terrasconstructies en -meubilair zijn ingetekend
  • een beschrijving van het aantal, de vorm, de afmetingen, de kleur en de materialen van alle voorwerpen en hun eventuele verankeringen; dit moet toelaten een duidelijk beeld te vormen van de beoogde inname
  • minstens 3 duidelijke foto’s van de in gebruik te nemen oppervlakte vanuit verschillende hoekpunten en van de aangrenzende panden

Bedrag

Om het horecabeleid te ondersteunen, stelt de stad Halen het openbaar domein, voor het plaatsen van een tijdelijk terras, gratis ter beschikking van de horeca-uitbating.

Regelgeving

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010, tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is
  • Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening
  • Politiereglement betreffende de openbare rust, de openbare veiligheid, de openbare gezondheid en de openbare overlast (GAS-Reglement) - zie downloads
  • Reglement betreffende de inrichting van terrassen op openbaar domein - zie downloads
  • Belastings- of retributiereglement (indien van toepassing) - zie downloads
Laatst aangepast op: 13-06-2025 om 13:01
Naar top