Website stad Halen

Het vertrekpunt = de homepagina

De eerste pagina waar je terecht komt als je naar de website surft is de zogenaamde ‘homepagina’. Doel van deze pagina is om het je zo makkelijk mogelijk te maken de info die je zoekt makkelijk en snel terug te vinden.

6 INFOBLOKKEN BEVATTEN ALLE INFO OP DEZE WEBSITE

  • Bestuur en beleid:
    • hoe zit ons lokaal bestuur in elkaar,
    • wie zetelt in de gemeenteraad en schepencollege,
    • welke belastingreglementen en overige stadsreglementen zijn geldig in Halen,
    • aan welke regels moet ik me als inwoner houden volgens het GAS-reglement,
    • welke adviesraden zijn in Halen werkzaam,
    • met welke andere gemeentes of verenigingen werkt ons stadsbestuur samen,
    • wat staat er in de meerjarenplanning van de huidige legislatuur,
  • Wonen en leven: waarschijnlijk het infoblok waar je als Halenaar het meest gebruik van zal maken om info op te zoeken over:
    • burgerzaken (identiteit, geboorte, adreswijziging rijbewijs, overlijden, huwelijk, verkiezingen, …),
    • scholen en kinderopvang,
    • bouwen en huisvesting (omgevingsvergunning, inname openbaar domein, subsidies bouw en renovatie,…),
    • milieu, natuur en duurzaamheid (afval, milieu- en natuurhinder, kapvergunning,…),
    • mobiliteit en openbare werken,
    • hulpverlening, preventie en veiligheid (politie, brandweer, noodplanning,...),
    • financiën
    • communicatie (stad app, infoblad, huisstijl,…).
  • Werken en ondernemen: wil je graag werken voor het stadsbestuur of als vrijwilliger voor een Halense vereniging? Dan kan je voor meer info terecht in dit infoblok. Ook handelaars, marktkramers en kermisuitbaters vinden alle info over hun vakgebied hier terug.
  • Welzijn en zorg: ben je nieuwsgierig naar de werking van de dienst Welzijn op gebied van gezondheid, gehandicapten en senioren of heb je hulp nodig van het OCMW? Neem dan zeker hier een kijkje. Je krijgt ook meer info over de ontwikkelingssamenwerking vanuit de stad.
  • Vrije Tijd: tijd om je zinnen te verzetten? Alle info over sport, cultuur, jeugd en bibliotheek vind je hier terug. Ook het evenementenloket is hier gehuisvest.
  • Ontdek Halen: wil je meer weten over de geschiedenis en het erfgoed van onze stad of ontdekken waar je lekker kan eten of zalig kan overnachten? Trek dan die wandelschoenen aan of spring op de fiets en ontdek het aan de hand van allerlei fiets- en wandelkaarten en de nodige info in dit infoblok.

Vind je toch niet onmiddellijk de nodige info terug in de 6 infoblokken? Geef dan in de zoekbalk een zoekterm in.

Zoekbalk website

6 ADVALVAS BLOKKEN LEIDEN JE SNEL NAAR ENKELE ITEMS

  • E-loket: vraag een attest online aan in plaats van naar het stadhuis te komen.
  • Stadsdiensten: elke stadsdienst beschikt over een eigen pagina met alle contactinfo (adres, telefoon, e-mail en eventueel website of facebookpagina), info waar deze dienst zich mee bezig houdt, welke medewerkers deel uitmaken van de dienst, de specifieke openingsuren van de dienst en meer.
  • Maak een melding: meld een probleem makkelijk bij de juiste stadsdienst, zodat zij er zo snel mogelijk werk van kunnen maken.
  • Huur een zaal: wil je een zaal huren in GC De Rietbron of het Buurthuis of sportinfrastructuur in de sportcentra? Deze knop brengt je direct naar de nodige pagina.
  • Wegenwerken en omleiding: raadpleeg onmiddellijk de wegenkaart om na te gaan of er werken gepland zijn in jouw buurt of omleidingen voorzien worden.
  • Evenementenloket: organiseert jouw vereniging een activiteit in Halen? Vind hier alle voorwaarden terug waaraan je moet voldoen, de aanvraagformulieren die je nodig hebt en welk stadmateriaal je kan aanvragen.

NIEUWS EN ACTIVITEITEN

Alle recente nieuwberichten en toekomstige activiteiten en evenementen in Halen in een handig overzicht gebundeld. Met een knop ‘Meer’ om alle nieuwsberichten uit het verleden of activiteiten in de nabije toekomst te raadplegen.

MELD JE AAN

Aanmeldicoon websiteJe kan je als gebruiker aanmelden op onze website. Je kiest zelf een gebruikersnaam en wachtwoord en vult de nodige gegevens in. Wanneer je na het aanmaken van je account jezelf aanmeldt op de website en bijvoorbeeld een melding wil doorgeven, worden al je persoonsgegevens ingevuld en hoef je dat dus zelf niet meer te doen. Ook makkelijk wanneer je een online attest wil opvragen.

Een pagina op de website

LAY-OUT

Elke tekstpagina op de website ziet er qua lay-out hetzelfde uit, met behalve de hoofdinfo ook:

  • de contactgegevens van de dienst waar je voor nog meer info over het onderwerp terecht kan,
  • de locatie van die dienst,
  • eventuele nuttige externe websites waar al dan niet in de hoofdtekst naar verwezen wordt, zodat je er zelf niet meer moet naar ‘googlen’,
  • eventuele nuttige documenten met betrekking tot het onderwerp van de tekst,
  • eventuele andere nuttige pagina's op onze website zelf, die te maken hebben met het onderwerp van de tekst,
  • eventuele nuttige nieuws-items die ooit verschenen zijn op onze website en met het tekstonderwerp te maken hebben.

Bij nieuwberichten vind je de nodige contactgegevens onder het nieuwsbericht.

LINKS EN MELDINGSKNOPPEN IN DE TEKST

Op een tekstpagina worden in de tekst zogenaamde ‘links’, zoals mailadressen, in een azuurblauwe kleur weergegeven. Als je klikt op de link wordt je doorverwezen naar je mailbox of naar een andere website. Voorbeeld van zo'n link:

E-mail link website

Ook als je voor het onderwerp in de tekst een melding kan maken via onze website, dan vind je een ‘linktekst’ terug zoals bijvoorbeeld:

Meldingsknop website

Je wordt dan onmiddellijk doorverwezen naar onze meldingskaart waar je de melding kan doorgeven.

MEER DOEN MET EEN PAGINA

Je kan een pagina van de website afdrukken, er een PDF van maken of de pagina doormailen naar jezelf en/of iemand anders.

Huisstijl

De huisstijl die sinds begin 2018 in gebruik genomen is, bepaalt ook het uitzicht van onze website. De hoofdkleur is de blauwe kleur van onze vloeiende h, alle tekst staat volgens de huisstijlregels genoteerd en alle documenten die je op de website terugvindt en die door de stad zijn uitgegeven staan in de huisstijl. Op die manier bereiken we duidelijkheid en uniformiteit in al onze communicatie met de Halenaren.

Toegankelijkheid

We streven er naar om een zo toegankelijk mogelijke website te beheren, niet enkel voor de doorsnee bezoeker, maar ook voor diegenen die bijvoorbeeld een visuele beperking hebben en niet enkel in het taalgebruik en makkelijke navigatie, maar ook op gebied van lay-out.
Alle info wordt op elke pagina op dezelfde manier weergegeven. Hoofdtekst staat altijd in de brede linker balk, de ‘meer info’ blokken, zoals contactgegevens van de dienst, nuttige websites, documenten en pagina’s staan telkens in de smallere rechterbalk.
Titels worden duidelijk weergegeven en de tekst wordt waar nodig en mogelijk visueel aangevuld met logo’s, foto’s,…
We plannen in de toekomst ook een voorleesknop in, zodat tekst op de pagina kan voorgelezen worden.

NOOT: voor het grotendeel van de foto's op deze website doen we een beroep op Pixabay; een website met meer dan 1,6 miljoen gratis afbeeldingen en video's.

TIP VAN DE DIENST COMMUNICATIE:
je kan de tekst op je PC-scherm uitvergroten door de ‘Ctrl-toets’ in te drukken en dan op het + teken te klikken. Zoveel te meer je op de + klikt, zoveel te groter verschijnt het scherm.
Wil je de tekst weer verkleinen, dan doe je hetzelfde, maar gebruik je het – teken.

Een oneindig proces

Onze website is online beschikbaar, maar ze is niet af. Een website is namelijk nooit af. Het is een continu proces van info up-to-date houden, info verwijderen of toevoegen, documenten linken, … en daar kunnen we jouw hulp bij gebruiken.
Zie je info op de website staan die toch niet meer blijk te kloppen, vind je een bepaald document van de stad waarnaar verwezen wordt in de tekst niet terug of werkt een bepaalde knop of link niet goed? Laat het ons dan zeker even weten, zodat we de website kunnen aanpassen.

Meld een probleem over de website

Veel surfplezier!


Contactinformatie