Verkrijgen van de Belgische nationaliteit

Meerderjarige personen kunnen op basis van een vrijwillige en persoonlijke aanvraag Belg worden. Dit is het verkrijgen van de Belgische nationaliteit.
De Belgische nationaliteit wordt verkregen door personen die hun hoofdverblijfplaats hebben in België op basis van een wettelijk verblijf (met inschrijving in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister), door nationaliteitsverklaring (verschillende procedures).

Let op! Het indienen van de aanvraag heeft niet automatisch het verkrijgen van de Belgische nationaliteit tot gevolg.

 

Onze stadsdiensten werken steeds op afspraak. Gelieve telefonisch contact op te nemen via het nummer 013 61 81 20 of maak online een afspraak via https://afspraken.halen.be/

Voorwaarden

  • Alle documenten afgeleverd door buitenlandse overheden moeten gelegaliseerd worden door de Belgische consulaire beroepspost ter plaatse. In sommige gevallen worden de documenten vrijgesteld van legalisatie.
  • De stukken die niet in het Nederlands, het Frans of het Duits werden opgesteld moeten in één van deze talen vertaald worden, naargelang de gemeente waar de nationaliteit wordt gevraagd. Indien de nationaliteit op een Belgische consulaire beroepspost wordt gevraagd, is het niet noodzakelijk dat alle stukken in jouw dossier in dezelfde nationale taal gesteld zijn. De vertalingen moeten gebeuren door een beëdigd vertaler. In België is de lijst van de beëdigd vertalers te vinden bij de Rechtbank van Eerste Aanleg. De handtekening van buitenlandse beëdigd vertalers moet gelegaliseerd worden.
  • Een document kan verschillende gegevens bevatten.
  • Alle documenten moeten originelen zijn of voor éénsluidend verklaarde afschriften. De overheid die de documenten uitgeeft moet de afschriften voor éénsluidend verklaren.
  • Op het ogenblik van een nationaliteitsverklaring mogen de documenten niet meer dan 6 maanden oud zijn.

Procedure

Om de Belgische nationaliteit te verkrijgen bestaan er vijf verschillende procedures. 

  • Om te weten welke procedure voor jou van toepassing is, kom je eerst even langs bij de dienst Vreemdelingenzaken op het stadhuis.
  • Weet je welke procedure voor jou van toepassing is, dan ga je langs het registratiekantoor in Hasselt of via myminfin om je registratierecht te betalen (150 euro).
  • Daarna kom je opnieuw naar de dienst Vreemdelingenzaken en breng je het betalingsbewijs en de nodige documenten mee.
  • De dienst Vreemdelingenzaken stuurt jouw aanvraag door naar het Parket van de Procureur des Konings in Hasselt. Het parket beslist of de Belgische nationaliteit wordt toegekend.

Contactgegevens Registratiekantoor Hasselt (kadaster.be)
Voorstraat 43 bus 32
3500 Hasselt
T 02 572 04 56 (van 09.00 u. tot 12.00 u.)
rzsj.registratie.hasselt1@minfin.fed.be  
Open: 08.00 u. tot 12.00 u.

Meebrengen

  • Betalingsbewijs van je registratierecht.
  • Originele geboorteakte, volledig vertaald naar het Nederlands door een beëdigd vertaler met stempel van de rechtbank.
  • De nodige documenten; afhankelijk van de procedure die voor jou van toepassing is.

Bedrag

Het registratierecht kost € 150, te betalen in het registratiekantoor in Hasselt of via myminfin

De aanvraag voor het verkrijgen van de Belgische nationaliteit kost € 50, te betalen bij de dienst Vreemdelingzaken. 

Contactinformatie