Elektronische identiteitskaart (eID)

eIDOnze stadsdiensten werken steeds op afspraak. Gelieve telefonisch contact op te nemen via het nummer 013 61 81 20 of maak online een afspraak via https://afspraken.halen.be/

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen. Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

In de eID zit een microchip waarmee je jouw identiteit online kan bevestigen en documenten elektronisch kan ondertekenen.

Vanaf de leeftijd van 15 jaar bent je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.

GELDIGHEIDSDUUR

Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig), met uitzondering van:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je kaart.

IS JE EID KAART GESTOLEN OF BEN JE ZE VERLOREN?

Is je eID gestolen of verloren? 

Kom dan onmiddelijk naar de dienst Bevolking. De ambtenaar blokkeerd onmiddelijk je eID en een nieuwe kaart wordt aangevraagd. Opgelet maak steeds een afspraak en zorg dat je een recente pasfoto mee hebt (max 6 maand oud)

Is het onmogelijk om naar het stadhuis te komen, dan moet je onmiddellijk contact opnemen met de helpdesk van het Rijksregister op het telefoonnummer 02 518 21 23 of met de toepassing “DocStop” op het telefoonnummer 00800 2123 2123 (ook beschikbaar in het buitenland). De elektronische functies van je eID zullen dan door de helpdesk opgeschort worden. Hierna zal je echter wel zelf nog naar de politie of het stadhuis moeten gaan om het bovenvermelde bewijs van aangifte van diefstal of verlies aan te vragen.

OP VAKANTIE?

LET OP! Bepaalde landen eisen dat een eID nog verschillende maanden (vaak 6 maanden) na het einde van je verblijf geldig is. Controleer dus steeds de toegangsvoorwaarden van je reisbestemming vóór je op reis vertrekt. Dat kan bij de consulaire vertegenwoordiging ervan in België (of in het land van verblijf), of via de website van de FOD Buitenlandse zaken, waar je kan opzoeken welke reisdocumenten nodig zijn voor je bestemming.

Procedure

AANVRAGEN (MET OPROEPINGSKAART OF OP EIGEN INITIATIEF) 

Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je van de dienst Bevolking automatisch een oproepingskaart om je eID aan te vragen.
Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, krijgt je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.

Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij de dienst Bevolking een nieuwe eID aan.

In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij de dienst Bevolking:

  • als je eID verloren of beschadigd is;
  • als je pasfoto niet meer gelijkend is;
  • als je van naam of geslacht verandert;
  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping;
  • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

AFHALEN

Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.

Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.

  • Je pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt je pincode nodig elke keer je jouw eID wil gebruiken.
  • Je hebt je pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wil wijzigen of deblokkeren.

Ben je de persoonlijke pin- en pukcode van je elektronische identiteitskaart verloren, dan kan je op de dienst Bevolking of via de website van de FOD Binnenlandse Zaken nieuwe codes aanvragen. Let op, de hele procedure kan een tweetal weken in beslag nemen en brengt extra kosten met zich mee (zie verder).

Je kan een eID voor iemand anders afhalen op voorwaarde dat je in het bezit bent van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager. 

BELGEN IN HET BUITENLAND

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

NIET VERGETEN!

Als je verhuist, laat je bij de dienst Bevolking van je nieuwe woonplaats de chip aanpassen. Een nieuwe kaart is niet nodig.

Meebrengen

Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:

  • je oproepingskaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
  • je huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.

Bij het afhalen van je eID:

  • je oude identiteitskaart
  • de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan;

Bedrag

Een  eID kost € 25.

In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen: € 165

Een aanvraag voor een nieuwe pin- en pukcode kost € 5.

Contactinformatie